The LANDING GEAR lever has three positions, UP to retract the gear, DN to extend the gear and OFF to remove hydraulic pressure from the system.
The LANDING GEAR lever incorporates an Override Trigger, which permits the LANDING GEAR lever lock to be bypassed and the gear to be raised.
The top LANDING GEAR indicator lights are illuminated red when one or more of the gear is in disagreement with the lever position. This is normal when the gear are in transit, but may also indicate an unsafe condition.
The lights will also illuminate when the aircraft is below 800 ft AGL with the gear not down and locked and one or both thrust levers are retarded to IDLE.
The RED lights are extinguished once the gear is up and locked and the LANDING GEAR lever is UP or OFF. They are also extinguished when the gear is down and locked and the LANDING GEAR lever is DN.
The bottom LANDING GEAR indicator lights are illuminated green when the associated gear is down and locked. An extinguished light means that particular gear is not down and locked.
On the Aft Overhead panel there is another set of Landing Gear Indicator Lights. These operate from separate circuits and show green when the associated gear is down and locked.
Only one GREEN light, on either the Center panel or the Overhead panel, needs to be illuminated for that gear to be considered down and locked.
Landing gear retraction and extension, as well as nose wheel steering, receives power from Hydraulic System A.
System B is the alternate source of hydraulic power for the nose wheel steering.
If necessary, all landing gear may be lowered manually.
Normal brakes are powered by Hydraulic System B. Alternate brakes are powered by Hydraulic System A.
An optional Brake Temperature Monitoring System (BTMS) displays each main landing gear brake temperature on the lower DU.
Both systems provide antiskid protection. Autobrakes are only available with the normal brake system.
There is an operating limitation that prevents the use of assumed temperature reduced takeoff thrust when antiskid is inoperative.
In this lesson we have discussed these aspects of the Landing Gear: Landing Gear Control Panel, Indications, Hydraulic Power Source, Manual Gear Extension System and Limitations.
๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ๋ ๋ฒ๋ ์ธ ๊ฐ์ง ์์น๊ฐ ์์ผ๋ฉฐ, UP(์ฌ๋ฆผ)์ผ๋ก ์ค์ ํ๋ฉด ๊ธฐ์ด๊ฐ ์ ํ์ง๊ณ , DN(๋ด๋ฆผ)์ผ๋ก ์ค์ ํ๋ฉด ๊ธฐ์ด๊ฐ ๋ด๋ ค์ง๋ฉฐ, OFF(๊บผ์ง)์ผ๋ก ์ค์ ํ๋ฉด ์์คํ ์์ ์ ์ ์๋ ฅ์ด ์ ๊ฑฐ๋ฉ๋๋ค.
๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ๋ ๋ฒ์๋ ์ค๋ฒ๋ผ์ด๋ ํธ๋ฆฌ๊ฑฐ(Override Trigger)๊ฐ ํฌํจ๋์ด ์์ด, ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ๋ ๋ฒ ์ ๊ธ์ ์ฐํํ์ฌ ๊ธฐ์ด๋ฅผ ์ฌ๋ฆด ์ ์๋๋ก ํฉ๋๋ค.
์๋จ ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ํ์๋ฑ์ ๊ธฐ์ด ์ค ํ๋ ์ด์์ด ๋ ๋ฒ ์์น์ ๋ถ์ผ์นํ ๊ฒฝ์ฐ ์ ์์ผ๋ก ์ ๋ฑ๋ฉ๋๋ค. ์ด๋ ๊ธฐ์ด๊ฐ ์ด๋ ์ค์ผ ๋ ์ ์์ ์ธ ํ์์ด์ง๋ง, ์์ ํ์ง ์์ ์ํ๋ฅผ ๋ํ๋ผ ์๋ ์์ต๋๋ค.
๋ํ, ํญ๊ณต๊ธฐ๊ฐ 800ft AGL(์ง์ ๊ธฐ์ค) ์ดํ์ด๊ณ ๊ธฐ์ด๊ฐ ๋ด๋ ค ์ ๊ธ๋์ง ์์ ์ํ์์ ํ๋ ๋๋ ๋ ๊ฐ์ ์ค๋ฌ์คํธ ๋ ๋ฒ๊ฐ IDLE(๊ณตํ์ )๋ก ๊ฐ์๋ ๊ฒฝ์ฐ์๋ ์ ์ ํ์๋ฑ์ด ์ ๋ฑ๋ฉ๋๋ค.
์ ์ ํ์๋ฑ์ ๊ธฐ์ด๊ฐ ์์ ํ ์ฌ๋ผ๊ฐ ์ ๊ธ๋์๊ณ , ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ๋ ๋ฒ๊ฐ UP ๋๋ OFF ์์น์ ์์ ๋ ์๋ฑ๋ฉ๋๋ค. ๋ํ, ๊ธฐ์ด๊ฐ ์์ ํ ๋ด๋ ค๊ฐ ์ ๊ธ๋์๊ณ , ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ๋ ๋ฒ๊ฐ DN ์์น์ ์์ ๋๋ ์๋ฑ๋ฉ๋๋ค.
ํ๋จ ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ํ์๋ฑ์ ํด๋น ๊ธฐ์ด๊ฐ ๋ด๋ ค๊ฐ ์ ๊ธ๋์์ ๋ ๋ น์์ผ๋ก ์ ๋ฑ๋ฉ๋๋ค. ํด๋น ํ์๋ฑ์ด ๊บผ์ ธ ์๋ค๋ฉด, ํด๋น ๊ธฐ์ด๊ฐ ๋ด๋ ค ์ ๊ธ๋์ง ์์ ์ํ๋ฅผ ์๋ฏธํฉ๋๋ค.
ํ๋ฐฉ ์ค๋ฒํค๋ ํจ๋(Aft Overhead Panel)์๋ ๋ ๋ค๋ฅธ ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ํ์๋ฑ ์ธํธ๊ฐ ์์ผ๋ฉฐ, ๋ณ๋์ ํ๋ก์์ ์๋ํ๋ฉฐ ํด๋น ๊ธฐ์ด๊ฐ ๋ด๋ ค ์ ๊ธ๋์์ ๋ ๋ น์์ผ๋ก ์ ๋ฑ๋ฉ๋๋ค.
์ผํฐ ํจ๋ ๋๋ ์ค๋ฒํค๋ ํจ๋ ์ค ์ด๋ ํ ๊ณณ์์๋ผ๋ ํด๋น ๊ธฐ์ด์ ๋ น์ ํ์๋ฑ์ด ํ๋๋ผ๋ ์ ๋ฑ๋์ด ์์ผ๋ฉด, ๊ทธ ๊ธฐ์ด๋ ๋ด๋ ค ์ ๊ธ๋ ๊ฒ์ผ๋ก ๊ฐ์ฃผ๋ฉ๋๋ค.
๋๋ฉ ๊ธฐ์ด์ ์ ํ ๋ฐ ์ ๊ฐ, ๊ทธ๋ฆฌ๊ณ ๋ ธ์ฆ ํ ์กฐํฅ์ ์ ์ ์์คํ A์์ ๋๋ ฅ์ ๊ณต๊ธ๋ฐ์ต๋๋ค.
์์คํ B๋ ๋ ธ์ฆ ํ ์กฐํฅ์ ์ํ ๋ณด์กฐ ์ ์ ์ ์ ๊ณต๊ธ์์ ๋๋ค.
ํ์ํ ๊ฒฝ์ฐ, ๋ชจ๋ ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด๋ ์๋์ผ๋ก ๋ด๋ฆด ์ ์์ต๋๋ค.
์ ์ ๋ธ๋ ์ดํฌ๋ ์ ์ ์์คํ B์์ ๋๋ ฅ์ ๊ณต๊ธ๋ฐ์ผ๋ฉฐ, ๋์ฒด ๋ธ๋ ์ดํฌ๋ ์ ์ ์์คํ A์์ ๋๋ ฅ์ ๊ณต๊ธ๋ฐ์ต๋๋ค.
์ ํ์ ์ผ๋ก ์ค์น ๊ฐ๋ฅํ ๋ธ๋ ์ดํฌ ์จ๋ ๋ชจ๋ํฐ๋ง ์์คํ (BTMS)์ ๋ฉ์ธ ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ๋ธ๋ ์ดํฌ ์จ๋๋ฅผ ํ๋จ ๋์คํ๋ ์ด ์ ๋(DU)์ ํ์ํฉ๋๋ค.
๋ ์์คํ ๋ชจ๋ ๋ฏธ๋๋ผ ๋ฐฉ์ง(์ํฐ์คkid) ๊ธฐ๋ฅ์ ์ ๊ณตํ๋ฉฐ, ์๋ ๋ธ๋ ์ดํฌ๋ ์ ์ ๋ธ๋ ์ดํฌ ์์คํ ์์๋ง ์ฌ์ฉํ ์ ์์ต๋๋ค.
์ด์ฉ ์ ํ ์ฌํญ์ผ๋ก ์ธํด, ๋ฏธ๋๋ผ ๋ฐฉ์ง ๊ธฐ๋ฅ์ด ์๋ํ์ง ์์ ๊ฒฝ์ฐ ์ถ์ ์จ๋๋ฅผ ์ด์ฉํ ๊ฐ์ ์ด๋ฅ ์ถ๋ ฅ(Assumed Temperature Reduced Takeoff Thrust) ์ฌ์ฉ์ด ๊ธ์ง๋ฉ๋๋ค.
์ด๋ฒ ๊ฐ์์์๋ ๋ค์๊ณผ ๊ฐ์ ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด์ ์ฃผ์ ์ฌํญ์ ๋ค๋ฃจ์์ต๋๋ค:
• ๋๋ฉ ๊ธฐ์ด ์ ์ด ํจ๋
• ํ์ ์ฅ์น
• ์ ์ ์ ์ ๊ณต๊ธ์
• ์๋ ๊ธฐ์ด ์ ๊ฐ ์์คํ
• ์ด์ฉ ์ ํ์ฌํญ
'๐บBoeing737 > ๐LANDING GEAR' ์นดํ ๊ณ ๋ฆฌ์ ๋ค๋ฅธ ๊ธ
B737 landing gear_Nose wheel steering (0) | 2025.02.04 |
---|---|
B737 Landing gear_ Air/Ground sensing (0) | 2025.02.04 |
B737 Brake (0) | 2025.02.03 |
Landing gear Non-normal operation(4)_Parking brake (0) | 2025.02.03 |
Landing gear Non-normal operation(3)_Autobrake (0) | 2025.02.03 |